mysle Olka, ze pozostaje jedynie zalowac, ze tworcy gry nie zrobili w menu wyboru klasy 'snajperka tylko dla Oli lub innych ogarnietych graczy'
jednakze wtedy kazdy moglby sie pod Olke podszywac albo chwilowo (w celach czysto poznawczych) uznac sie za ogarnietego na tyle ze moze ze snajpy skorzystac i tez bylby z tego powodu problem. a przeciez nieraz i tak przegrywamy nawet jak dzierzysz Olu snajperke a slyszalas kiedys zeby ktos sie zalil ze mu snajpe wzielas?
heehheh Jeszcze sie taki nie urodzil co by Oli dogodzil ! :*
a wracajac do tematu glownego, nie ma co obwiniac developerow, ze probowali w opengl, ale directx okazal sie lepsza droga do rozwoju. opengl byl prostszym API od dx, juz jako 16 latek pisalem proste enginy 3d i trywialne gierki pod opengl, jeno microsoft zapodal na tyle zlozone, spojne i elastyczne API graficzne, ze ogrom developerow poszedl wlasnie ta droga, bo po co kolo na nowo rzeźbić, jezeli ma sie stosowna wiedze w danym temacie i caly zestaw gotowych polproduktów do dyspozycji, ktore starczy tylko z rozsadkiem poskladac do kupy?
John Carmack z Id Software pokazal, ze poniekad takie rzeźbienie od podstaw jest mozliwe (wszystkie kłejki a na doom3 konczac), ale to troche tak jak z programistami co mimo istnienia javy, C# i innych, pozostali przy C/C++.
mozna to wszystko zrobic w jezykach nowszej generacji ale C++ i tak bedzie szybszy, wymaga jedynie wiekszego nakladu pracy by z prostych klockow ten cały Disneyland postawic.
wiec spor OpenGL vs DirectX to troche jak z linuxem/windowsem/macintoshami, tyle ze tutaj to jest API Silicon Graphics vs API Microsoftu, wiec jak zwykle mozna sporo polemizowac gdzie przoduje windows a gdzie pingwin i gdzie opengl a gdzie dx bedzie zasadniejszy i kto ma wiecej pieniedzy na badania i optymalizacje sterownikow(pewnie microsoft). jak to w zyciu bywa czasem pewnych rzeczy nie da sie wyjasnic nawet w przydlugawym i nudnawym poscie, wiec pozostaje uznac, ze opcja openGL dla RO pozostala troche niedokonczonym dzieckiem, ktorej niedorozwoj mozna podziwiac z pewna doza powsciagliwie przemyslanej krytyki.
istotny jest jeszcze fakt, ze OpenGL nie ma nic wspolnego z microsoftem, wiec byc moze podczas fazy produkcji (enginu, nie gry) chodzilo ewentualnie o mozliwe dzialajace wersje silnika dla innych nie microsoftowych platform, takich jak chocby playstation(chociaz tam sa straszne kwasy i kto wie czy wiekszosci gier nie trzeba nań w calosci przepisywac na nowo;) ), jednakze jak widac popularnosc gierki nie doczekala sie az takiego potomstwa(chyba ze ktos widzial wersje pingwinowe i chetnie swoja niewiedze naprostuje w tej kwestii), wiec bycmoze zaprzestano rozwoju tej sub-architektury i stad czesc niedorobek jej towarzyszacy. W tej kwestii dodam jeszcze iz engine unreal 2.x jest bardzo mocno ukierunkowany i optymalizowany na platforme XBOX'a (a wiec i pc bo architekturalnie sa zblizone, a wiec microsoft again bo wszechobecna windoza)
tak wiec mamy wszechobecny monopol microszmat, a ze bill gates ma pieniazki to tez wszyscy wiedza, a co to sa pieniazki i co ludzie dla nich zrobią, tez kazdy dobrze wie (np sprawia ze dx na windowsach bedzie szybszy i ladniejszy od opengl, rzecz jasna jesli uprzednio dobrze zaplacic)
sklaniajac sie ku koncowej konkluzji, ja tam nie narzekam bo mam windowsa i w obliczu przedstawionych faktow nie dziwi mnie ze directx na moim kompie smiga i wyglada lepiej (choc z poczatku wydawalo mi sie ze moze opengl ciut lepiej sobie poradzi) od zaniechanej wersji openGL (bo gdyby byla dobra, nie trzebaby grzebac w plikach by ja uaktywnic:P - uznajmy ze jest po prostu niedokonczona ), co mnie moze nie tyle cieszy, co po prostu nie zaskakuje - a cuda takie jak Doom3 czy chocby istnienie Oli - jak widac, sie zdarzaja, bo zyjemy w skrajnie nieuporzadkowanym swiecie pelnym roznorakich niespodzianek czekajacych dopiero na odkrycie i weryfikacje
pzdr