Author Topic: Katyń  (Read 13045 times)

PrezesOi

  • Guest
Katyń
« on: 16 March 2007, 17:02:09 »
Wszystkim którym nie jest obojętna historia, polecam  film którego współtwórcą jest mój klanowy kolega  - Asalut.
Katyń

Guz

  • Guest
Katyń
« Reply #1 on: 16 March 2007, 17:20:29 »
Przypomnailo mi sie jak w gimnazjum pisalem a dokladnie przepisywalem kilkunasto stronicowy referat o ostaszkowie :) Swoja droga w filmiku widac a raczej slychac ze asalut nadal interesuje sie gierkami paradoxu :D (muzyka m. in. z gry Hearts of Iron II)

Desperat

  • Guest
Ketyń
« Reply #2 on: 19 March 2007, 23:41:41 »
Ciakawy film.  Muzyka min.  ś.p. Kaczmarskiego.

elzop

  • Guest
Katyń
« Reply #3 on: 12 June 2007, 13:53:24 »
Dobrze, że ktoś pamięta o tej zbrodni...

szpara16

  • Guest
Katyń
« Reply #4 on: 12 June 2007, 14:15:28 »
Filmik bardzo ciekawy i muzyka dobrze dobrana...

pyra.pl

  • Guest
Katyń
« Reply #5 on: 16 June 2007, 08:12:13 »
Tak, ale czy ktoś pokusi się o zrobienie filmu o polskich obozach ?? Nasi żołnierze nie byli tacy humanitarni jak ich się w filmach pokazuje, też zabijali jeńców.
A o Berezie Kartuskiej ktoś słyszał ?  Polacy  Mesjaszem narodów ?  Tylko my ,biedacy, cierpimy.
Owszem jest to zbrodnia, straszna, ale czy widzieliście filmy z Jugosławii ? Jak tam mordowano całe wioski ? NKWD i SS to by się mogli uczyć od tych zbrodniarzy.
Czy widział ktoś zdjęcie "wianuszka" ? Ja widziałem i nigdy nie zapomne, dzieci, małe ( ok4-7 lat) przywiązane drutem kolczastym do drzewa i zostawione tam na śmierć, to zrobili banderowcy. Ale i nasi w walkach z UPA też mordowali w okrutny sposób, ktoś powie zemsta, pewnie tak.

Alex

  • Guest
Katyń
« Reply #6 on: 16 June 2007, 17:07:21 »
Quote
pyra.pl :
Tak, ale czy ktoś pokusi się o zrobienie filmu o polskich obozach ?? Nasi żołnierze nie byli tacy humanitarni jak ich się w filmach pokazuje, też zabijali jeńców.
A o Berezie Kartuskiej ktoś słyszał ?  Polacy  Mesjaszem narodów ?  Tylko my ,biedacy, cierpimy.
Owszem jest to zbrodnia, straszna, ale czy widzieliście filmy z Jugosławii ? Jak tam mordowano całe wioski ? NKWD i SS to by się mogli uczyć od tych zbrodniarzy.
Czy widział ktoś zdjęcie "wianuszka" ? Ja widziałem i nigdy nie zapomne, dzieci, małe ( ok4-7 lat) przywiązane drutem kolczastym do drzewa i zostawione tam na śmierć, to zrobili banderowcy. Ale i nasi w walkach z UPA też mordowali w okrutny sposób, ktoś powie zemsta, pewnie tak.


Obóz w  Berezie Kartuskiej otworzono w rok po otwarciu pierwszego KL w Dachau (istniał w latach 1934-1939). Więziono tam głównie działaczy partii komunistycznych i nielegalnych partii nacjonalistów ukraińskich. Nikt tam więźniów nie mordował (przez cały okres istnienia obozu nie zginęło więcej niż 20 osób). Żaden naród nigdy od komunistów niczego dobrego nie zaznał. Nawet rosjanie. Wystarczy poczytać o powstaniach chłopskich przeciwko "władzy sowieckiej" tuz po ogłoszeniu powstania ZSRR. Dlatego nie ma co wylewać łez nad komunistami którzy siedzieli w Berezie Kartuskiej. Gdzieś musieli być izolowani. Zresztą nazwy "obóz koncentracyjny" używali głównie działacze "czerwonych" partii. Nie tylko tych przedwojennych. Po wojnie wszystko co było "międzywojenne"  było "be" i w każdej książce historii nie znajdziesz innego określenia jak "obóz koncentracyjny w Berezie Kartuskiej". Zresztą nawet definicja "obozu koncentracyjnego" nie pasuje do Berezy.
Nie ma chyba nic gorszego niz komunizm. Może faszyzm jest niedaleko, ale pod jednym wzgledem nie dorówna "komunie": niszczeniu własnego narodu.

pyra.pl

  • Guest
Katyń
« Reply #7 on: 16 June 2007, 21:47:03 »
To nie był komunizm a stalinizm, bo to dyktatura Stalina była

Alex

  • Guest
Katyń
« Reply #8 on: 17 June 2007, 07:40:08 »
mylisz się. stalin rządzil w latach 1922-1953; "czerwoni" rządzili w Rosji w zasadzie od rewolucji w 1917r. i ustanowieniu przez bolszewików nowej władzy państwowej, poprzez wojne domową 1918-1922 i powstanie ZSRR w 1922r do momentu jego upadku w 1991r. Faktem jest, że Stalin jest najbardziej "krwiożerczym" i najbardziej znanym komunistą ale nie jedynym.

pyra.pl

  • Guest
Katyń
« Reply #9 on: 18 June 2007, 16:13:53 »
No ale ja mówie o czasach Katynia, a tak to masz absolutną rację, tylko wydaje mi sie że gdyby Stalina nie było to ten "komunizm" byłby chyba troszkę inny

Dziki_Koziol

  • Guest
Katyń
« Reply #10 on: 08 July 2007, 19:20:15 »
Quote
pyra.pl :
No ale ja mówie o czasach Katynia, a tak to masz absolutną rację, tylko wydaje mi sie że gdyby Stalina nie było to ten "komunizm" byłby chyba troszkę inny


Nie byłby inny na 100% No chyba, że założymy, że ludzie dobrowolnie oddadzą fabryki, ziemię, że zgodzą się z miejsca na wprowadzenie komunistycznej gospodarki i będzie ona na tyle wydajna, że nie będzie klęski głodu. Krótko mówiąc nie da się wprowadzić komunizmu bezkrwawo. Inna sprawa, że bez potrzeba posiadania czegoś na własnośc jest silniejsz niż wszystkie utopie.

Quote
Czy widział ktoś zdjęcie "wianuszka" ? Ja widziałem i nigdy nie zapomne, dzieci, małe ( ok4-7 lat) przywiązane drutem kolczastym do drzewa i zostawione tam na śmierć, to zrobili banderowcy


Otóż sprawa z tym zdjęciem się wyjaśniła. Pochodzi ono z lat 20-tych http://www.rzeczpospolita.pl/serwisy/login.php?return=/dodatki/plus_minus_070519/plus_minus_a_8.html

Quote
NKWD i SS to by się mogli uczyć od tych zbrodniarzy.

:O_o



P.S.
Pytanie, kogo ci oficerowie zabili, ci zamordowani w Katyniu? Jakich jeńców??

pyra.pl

  • Guest
Katyń
« Reply #11 on: 12 July 2007, 17:33:46 »
A wydaje ci się że jeńcy Armii Czerwonej  z wojny 1919 przebywali w kurortach ? Że nie istniały obozy koncentracyjne dla jeńców rosyjskich ?

No i oczywiście nie było by 100% zmiany:wink ktoś rządził przed i po Stalinie.

Aha, zdjęcie się nie otwiera, trzeba wykupić smsem w rzeczpospolitej

Dziki_Koziol

  • Guest
Katyń
« Reply #12 on: 13 July 2007, 13:52:17 »
Quote
Plus Minus
Zdjęcie, które posłużyło twórcy projektu pomnika ofiar ludobójstwa dokonanego przez OUN - UPA, nie przedstawia polskich ofiar

Fałszywy opis, prawdziwe zbrodnie


Nie wiadomo, kto i kiedy zaczął przedstawiać fałszywie opisane zdjęcie jako dowód zbrodni na Polakach z 1943 r. Następne osoby w łańcuchu, które je upowszechniały, działały nieświadome tego, w dobrej wierze


Fotografia nr I publikowana m.in. w książce Aleksandra Kormana "Ludobójstwo UPA na ludności polskiej? dokumentacja fotograficzna", wydanej w 2003 r.

Fotografia nr II z "Podręcznika medycyny sądowej dla studentów i lekarzy", Wiktora Grzywo-Dąbrowskiego z 1948 r.

Fotografia nr III zamieszczona w artykule Witolda Łuniewskiego "Psychoza szałowo-posępnicza w kazuistyce sądowo-psychiatrycznej" z 1928 roku
Pragniemy na wstępie przeprosić czytelników za drastyczne ilustracje do tego artykułu. Takie zdjęcia nie powinny się ukazywać w prasie, nie tylko dlatego, by nie razić czytelników i nie przyczyniać się do brutalizacji otaczającej nas ikonosfery, ale także z szacunku dla przedstawionych na nich niewinnych ofiar strasznej zbrodni. Dołączamy je, nie widząc innej możliwości udokumentowania naszych tez, które odnoszą się do ważnej kwestii - splotu niedawnych wiadomości oraz dramatycznych wydarzeń sprzed ponad pół wieku.

Kilka tygodni temu pojawiła się w mediach wiadomość o planach wystawienia w centrum Warszawy nowego pomnika. Ogólnopolski Komitet Budowy Pomnika Ofiar Ludobójstwa Dokonanego przez OUN - UPA na Ludności Polskiej Kresów Wschodnich zaprezentował przy tej okazji projekt autorstwa znanego artysty rzeźbiarza Mariana Koniecznego. Przedstawia on stylizowane drzewo, do którego przybite czy też przywiązane drutem kolczastym są ciała czworga dzieci. Pierwowzorem tego wstrząsającego obrazu było zamieszczane w wielu publikacjach zdjęcie, widoczne m.in. na okładce albumu "Ludobójstwo UPA na ludności polskiej? dokumentacja fotograficzna", które prezentujemy obok (fot. I). Publikacje te podają też miejsce i czas przedstawianej zbrodni - koniec 1943 r.

Plany budowy pomnika, a bardziej jeszcze wstrząsający projekt Koniecznego wzbudziły zróżnicowane reakcje, m.in. do Rady Warszawy trafił list protestacyjny podpisany przez ponad 100 artystów, naukowców i polityków, w którym stwierdzają, że drastyczna forma monumentu nie służy dobrze upamiętnieniu ofiar i polsko-ukraińskiemu pojednaniu.

Projekt pomnika przedstawiającego ciała ofiar okrutnej zbrodni jest rzeczywiście wstrząsający i jako taki może budzić kontrowersje. Jednak drastyczne w swej dosłowności nawiązanie do sceny ze zdjęcia jest fałszywe. Otóż zdjęcie, które stało się inspiracją dla rzeźbiarza, nie ma nic wspólnego z "ofiarami ludobójstwa dokonanego przez OUN - UPA na ludności polskiej Kresów Wschodnich". Przedstawione na nim dzieci nie były Polakami, ich zabójca nie miał nicwspólnego z OUN i UPA i w ogóle nie był Ukraińcem, a zbrodnia nie nastąpiła podczas antypolskiej akcji UPA w 1943 r.


Dramat z 1923 roku

Twierdzimy tak, ponieważ posiadamy niezaprzeczalne dowody, że wspomniane zdjęcie - pierwowzór projektu pomnika - przedstawia zupełnie inne wydarzenie. Miało ono miejsce w nocy z 11 na 12 grudnia 1923 r., cztery ofiary to dzieci cygańskie, a zabójcą była ich obłąkana matka, 32-letnia M.D. Zdarzenie jest szczegółowo opisane w pracy wydanej drukiem w 1928 r. (a zapewne też w ówczesnej prasie). Natrafiliśmy na te informacje i dokumentujące je zdjęcie w innej, późniejszej publikacji, która powoływała się na artykuł z roku 1928. Obydwa teksty są publikacjami z zakresu medycyny sądowej. Pierwszy to artykuł "Psychoza szałowo-posępnicza w kazuistyce sądowo-psychiatrycznej", zamieszczony w "Roczniku Psychiatrycznym" z 1928 r. Jego autorem był Witold Łuniewski, wieloletni dyrektor zakładu w Tworkach.

Druga publikacja to "Podręcznik medycyny sądowej dla studentów i lekarzy" wydany w 1948 r. przez Wiktora Grzywo-Dąbrowskiego, profesora Uniwersytetu Warszawskiego i członka komitetu redakcyjnego "Rocznika Psychiatrycznego". To właśnie fakt, że zabójcą dzieci była ich matka, przyciągnął uwagę uczonych. Nieszczęsna kobieta zabiła czworo dzieci w akcie rozpaczy po aresztowaniu męża i rozpadzie grupy cygańskiej, w której dotąd żyła, w przekonaniu, że grozi im niechybna śmierć głodowa. Następnego dnia zgłosiła się na policję. Z polecenia sądu została umieszczona w zakładzie psychiatrycznym, gdzie stwierdzono u niej "psychozę szałowo-posępniczą", dziś powiedzielibyśmy zapewne o ciężkim przypadku depresji. Jak pisze Łuniewski, jej czyn "był psychopatologiczną próbą dokonania rozszerzonego samobójstwa, którego chora nie doprowadziła do końca".

Obydwie wymienione publikacje zawierają fotografie z miejsca zbrodni. W "Podręczniku medycyny sądowej" zamieszczono zdjęcie, które oznaczyliśmy nr. II. Nie jest ono takie samo jak zdjęcie nr I. Czytelnik dostrzeże, że zdjęcie I jest jego lustrzanym odbiciem. Fotografia zamieszczona w pracy Łuniewskiego, którą oznaczyliśmy nr III, jest innym zdjęciem - przedstawia niewątpliwie tę samą scenę, ale sfotografowaną z nieco innej strony. "Przejmujący grozą obraz tej zbrodni został sfotografowany przez urząd śledczy", pisze Łuniewski, i zapewne wykonano kilka zdjęć z różnych perspektyw. Możliwe, że w archiwach sądowych lub policyjnych zachowały się inne jeszcze zdjęcia tej sceny. Ponadto zdjęcie I różni się od pozostałych ukośnymi jasnymi liniami, które kilku komentatorów wzięło błędnie za drut kolczasty. Są to zapewne ślady zgięć pierwotnej fotografii lub zarysowań na negatywie.


Na tropach legendy zdjęcia

Jak to się stało, że zdjęcie ofiar obłąkanej matki z 1923 r. uznano za przedstawienie polskich ofiar UPA, a potem wręcz za ich ikonę? Poszukując odpowiedzi na to pytanie, trafiliśmy na kilka ścieżek, częściowo zgodnych, częściowo zaś rozbieżnych. Najwcześniejsza odnaleziona publikacja datująca zdjęcie na 1943 r. to wydawane we Wrocławiu pismo "Na Rubieży". Fotografia pojawia się w jego numerze 3 z 1993 r. opatrzona podpisem "Dzieci polskie zamęczone i pomordowane przez oddział Ukraińskiej Powstańczej Armii w okolicy wsi Kozowa, w woj. tarnopolskim, jesienią 1943 roku (ze zbiorów dr Stanisława Krzaklewskiego)".

Dwa lata później zdjęcie pojawia się w pracy J. Węgierskiego "Armia Krajowa w okręgach Stanisławów i Tarnopol " z podpisem "zamordowane przez oddziały SS-Galicja dzieci polskie w rejonie Kozowej (pow. brzeżański) (ze zbioru W. Załogowicza)". Aleksander Korman w pracy "Stosunek UPA do Polaków na ziemiach południowo-wschodnich II Rzeczypospolitej" (Wrocław 2002) zamieszcza najwięcej informacji o zdjęciu i zbrodni, którą ma ono przedstawiać. Twierdzi, że zdjęcie pochodzi ze wsi Kozowa lub Łozowa, pow. Tarnopol, zapewne z grudnia 1943 lub 1944 r., skąd grupa ocalałych z rzezi Polaków dostarczyła je na konspiracyjną placówkę 14. Pułku AK na przedmieściach Lwowa. Tam trafiło w ręce Władysława Załogowicza (na którego relację się powołuje), który wiele lat później przekazał je Krzaklewskiemu, a ten autorowi. Pisze też, że upowcy poczynili wiele takich "wianuszków" z dzieci, przybijając je do drzew w alei, którą nazwali "drogą do samostijnej Ukrainy". Poznajemy nawet nazwisko przypuszczalnego dowódcy oddziału UPA odpowiedzialnego za rzeź i inne szczegóły zbrodni. W wydanym rok później wspomnianym już albumie Korman zamieszcza zdjęcie dwukrotnie, ponownie z informacją, że przedstawia jedno z drzew przy "drodze do samostijnej Ukrainy" w powiecie tarnopolskim.

Z kolei w liczącym ponad 1100 stron tomie H. Komańskiego i Sz. Siekierki o ludobójstwie w województwie tarnopolskim (Wrocław 2004) czytamy, że zdjęcie pochodzi ze zbioru St. Krzaklewskiego, a wykonał je niemiecki fotograf wojskowy we wsi Kozówka, pow. Brzeżany, w listopadzie 1943 r. Choć praca ta ma bogatą bazę źródłową i rozbudowany aparat naukowy, nie podaje, na jakiej podstawie przypisano tę scenę do wsi Kozówka. Dodajmy, że od kilku lat zdjęcie I pojawia się w różnych publikacjach i w Internecie (np. w Wikipedii), a jego opis obrasta w coraz to nowe szczegóły rzekomej zbrodni.

Aleksander Korman i Stanisław Krzaklewski już nie żyją, udało się nam jednak skontaktować z panami Siekierką, Komańskim i Załogowiczem. Dwaj pierwsi twierdzą zgodnie, że fotografia, którą otrzymali od dr. Krzaklewskiego, pochodziła od jego ojca, który z kolei dostał ją od niemieckiego oficera w Brzeżanach. Od Załogowicza natomiast dowiedzieliśmy się, że to on przekazał fotografię Krzaklewskiemu, a dostał ją pod koniec lat 40. od pewnej rodziny, która pochodziła z okolic wsi Kozowa, a po wojnie zamieszkała w Głuchołazach. Mamy zatem dwie różne historie zdjęcia, więc co najmniej jedna jest nieprawdziwa. Nie twierdzimy jednak, że relacje te były świadomie kłamliwe. Przeciwnie, sądzimy, że osoby, które upowszechniały fałszywie opisane zdjęcie, działały nieświadome tego, w dobrej wierze. Nasi respondenci byli ostatnim ogniwem dłuższego łańcucha. Nie wiadomo, kto i kiedy zaczął przedstawiać zdjęcie jako dowód zbrodni na Polakach z 1943 r., co następne osoby w łańcuchu już tylko powielały. Nawet autora (autorów?) tej fałszywej interpretacji nie należy od razu podejrzewać o kłamstwo (choć nie można tego wykluczyć). Mógł nie wiedzieć, skąd pochodzi zdjęcie, i połączyć je z jakąś zasłyszaną historią. Wielu ludzi z południowo-wschodnich Kresów II Rzeczypospolitej widziało w tym czasie tak potworne sceny, że dodanie do nich jeszcze jednego makabrycznego zdjęcia mogło się wydawać im oczywiste.


Obrońcy pamięci i rzecznicy prawdy

Trzeba podkreślić, że choć przedstawione obok zdjęcia są fałszywym dowodem zbrodni popełnionych na Polakach przez UPA, jest wystarczająco wiele innych wiarygodnych dowodów tych zbrodni: dokumentów i relacji polskich, ukraińskich czy niemieckich opisujących tysiące mordów na bezbronnych cywilach różnej płci i wieku, zbiorowych mogił kryjących szczątki ofiar, a także zdjęć równie przerażających jak obraz powieszonych dzieci. Żyją jeszcze, choć z każdym rokiem coraz ich mniej, naoczni świadkowie rzezi i okrucieństw. Zachowanie i zgromadzenie wielu takich dowodów zawdzięczamy badaczom amatorom ze środowisk kresowych, którzy czynili to w poczuciu misji, z obowiązku pamięci, pomimo wielkich przeszkód. Przez ponad czterdzieści lat rządów komunistycznych był to temat tabu; stosowne instytucje nie prowadziły badań i dochodzeń ani nie zbierały dokumentacji. Świadkowie wymierali, wielu milczało z obawy o życie swoje i bliskich, upływ czasu zacierał pamięć. Przypadki błędnych ustaleń historyków amatorów były w tych warunkach nieuniknione.

Dopiero stosunkowo niedawno rozpoczęły się badania akademickie, w których korzysta się ze zróżnicowanej bazy źródłowej. Dzięki temu pojawiły się nowe, solidnie udokumentowane opracowania przedstawiające systematycznie i szczegółowo okoliczności, charakter i skalę wydarzeń, takie jak monumentalne dzieło Ewy i Władysława Siemaszków o ludobójstwie na Wołyniu lub wyważone analizy historyczne Grzegorza Motyki. Pokazują one, że refleksja i metoda historyka, choć z natury swej krytyczna, nie przeszkadza, lecz pomaga w ożywianiu i podtrzymywaniu pamięci. Dlatego smutek i zgorszenie budzą w nas jadowite napaści na tych historyków, którzy w imię prawdy i zgodnie z regułami swego zawodu podchodzą krytycznie do pewnych utartych opinii, emocjonalnych sądów i nieudokumentowanych twierdzeń.

Dla historyka XX w. odpowiedź na pytanie, czy pamiętać i upamiętniać te wydarzenia i ich ofiary, jest oczywista: należy im się szacunek i pamięć. Naród to wspólnota pamięci i zapomnienia, ale nie sądzimy, by "polityka zapomnienia" pomagała pojednaniu między ludźmi i narodami. Ważne wydarzenia z przeszłości należy przypominać i upamiętniać, nawet jeśli jest to trudne i bolesne. Pytaniem otwartym i niełatwym jest kwestia, jak to czynić. Mamy nadzieję, że przypadek fałszywego pomnika będzie przypominał o potrzebie współpracy na tym polu obrońców Pamięci i rzeczników Prawdy.

Ada Rutkowska jest studentką Collegium Civitas, członkiem Koła Naukowego Historii Najnowszej CC.
Prof. Dariusz Stola jest wykładowcą Collegium Civitas, historykiem w ISP PAN

Ada Rutkowska, Dariusz Stola


Teraz lepiej?

Quote
A wydaje ci się że jeńcy Armii Czerwonej z wojny 1919 przebywali w kurortach ?


Przebywali w obozach dla jeńców wojennych, nie w obozach koncentracyjnych w rozumieniu tych z  realiów III Rzeszy. Rozwiń swoją myśl, że nasi żołnierze zabijali jeńców, jakieś źródło by się przydało. Warunki w obozach dla jeńców sowiecki nie były słodkie (stąd też epidemie tyfusu), ale to nie wynik eksterminacyjnej polityki Polski a sytuacji gospodarczej - druga wojna w ciągu roku.

Quote
No i oczywiście nie było by 100% zmiany ktoś rządził przed i po Stalinie.


??? Tzn?

Guz

  • Guest
Katyń
« Reply #13 on: 13 July 2007, 15:08:58 »
Quote
pyra.pl :
(...)
No i oczywiście nie było by 100% zmiany:wink ktoś rządził przed i po Stalinie.
(...)


Przed Stalinem jak wiadomo rzadzil Lenin, kory w swoim testamenice kazal uniemozliwic dojscie Stalina do wladzy, niestety ten sie o tym dowiedizal i w typowym dla sibie sposob pozbyl sie problemu.

PrezesOi

  • Guest
Katyń
« Reply #14 on: 13 July 2007, 18:55:11 »
W Kambodży nie było ani Lenina ani Stalina, i był komunizm z ludzką twarzą.
pyra... to jest prowokacja a'la onet czy ty naprawde porownujesz bereze z katyniem?