Author Topic: Dwa rdzenie  (Read 13307 times)

Raiden

  • Guest
Dwa rdzenie
« on: 10 August 2007, 14:31:58 »
Witam,
za jakiś czas będę zmieniał swój komputer na lepszy no i jedyne co mnie zastanawia to to czy RO obsługuje procesor dwu rdzeniowy?

[EDIT]
Jedyne co wiem to to, że większość gier nie obsługuje Core2Duo, ale nie ma co się martwić (podobno) bo "z reguły programy, które nie obsługują 2 rdzeni działają szybko na prockach 2 rdzeniowych bo procesor rozkłada zadania na dwa swoje rdzenie" - co się tyczy także gier, prawda :)? Gra to też program...
ja się tam nie znam na takich sprawach... ja to tylko Photoshop i gry, nic więcej.

GONZO_PL

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #1 on: 10 August 2007, 17:11:41 »
Tu ci akurat nie pomogę ale tez sie nad tym zastanawiałem bo również  za niedługo zmieniam kompa (bo ile można grać na 20 fps ) zastanawiałem się nad procesorem C2Q ale podobno to "procesor prowizorka" . Zamierzam kupić < http://img19.imageshack.us/img19/4673/pcpver4cv1.jpg > co myślicie o tym zestawie?

wujek|T3N54MC024W523

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #2 on: 10 August 2007, 19:51:38 »
wieloprocesorowe uklady rozwijaja skrzydla dopiero na aplikacjach ktorych autor przewidzial obecnosc wiekszej ilosc rdzeni, wymaga to troche innej architektury i organizacji kodu zrodlowego, dlatego sceptycznie bym sie odniosl do stwierdzenia ze pare rdzeni radzi sobie lepiej z aplikacjami ktore nie zostaly odpowiednio napisane (chyba ze autor byl wizjonerem, bo watki istnieja nie od dzis, jedynie tylko wraz z wprowadzeniem ukladow multi-core pojawila sie realna mozliwosc wykorzystania ich mozliwosci)

my ludzie, posiadamy jedna pare rak, nog, jeden mozg, jedna pare oczu i uszu i potrafimy w jednym kwancie czasu skupic sie tylko na jednej czynnosci, nawet jesli ktos ma podzielna uwage to nie ma fizycznej mozliwosci sluchac i rozumiec dwoch osob naraz (taka dezorientacja zwie sie efektem cocktail party, wystarczy wejsc do pubu pelnego ludzi), czytac dwoch ksiazek naraz albo pochlaniac w tym samym czasie dwoch oddzielnych stron ksiazki, np czytac naraz rozdzial 1 i 2 ... mozna jedynie skubnac jedno zdanie z rodzialu pierwszego po czym przeskoczyc do rozdzialu drugiego, uczynic to samo, wrocic do pierwszego i tak w kolko...  tak funkcjonuje jeden rdzen

wiec przechodzac do kompów i aplikacji... by uzmyslowic roznice zalozmy ze mamy do czynienia z klasycznym programem, ktorego zrodlo sklada sie z 2 linijek kodu gdzie kazda linijka to okreslone zadanie, zalozmy ze pierwsza to dodawanie a druga odejmowanie, zwykly procesor bedzie wykonywal je po kolei, gdyz tak mowi kod zrodlowy a procek sam ma tylko jeden mozg/rdzen, dwa rdzenie nie beda w tym modelu naraz dodawac i odejmowac, conajwyzej jeden wykona dodawanie a drugi odejmowanie, ale wywolanie linijki nr2 nastapi nie wczesniej niz zakonczy sie operacja z linijki nr1, tak po prostu dyktuje zrodlo w klasycznym modelu programowania, nie uwzgledniajacym wątków/threadów i mozliwosci ukladow wieloprocesorowych. gdyby drugi rdzen zajal sie linijka 2 nim pierwszy skonczy 1, byloby to bardzo niebezpieczne z punktu widzenia utraty danych i synchronizacji, ogolnie powstalby 'logiczny' chaos i bledy jesli np linia 2 wykorzystuje informacje powstajace podczas procesu z linii 1, szczerze watpie zeby wogole to dzialalo w takim podejsciu, to po prostu malo prawdopodobne, wiec nie wierze ze multi-core w starych aplikacjach beda szybsze, ot wystarczy dodac czestotliwosci taktowania rdzeni i mamy jednordzeniowego procka ktory powinien miec podobne osiagi, jeno wiekszym kosztem energii elektrycznej

wersja tego prymitywu dajaca pole do popisu ukladom wielordzeniowym skladalaby sie z dwoch funkcji (obiektow) zwanych watkami, ktore mozna odpalac niezaleznie, powiedzmy, ze funkcjonuja one jako osobne mikro-programy 'robiace swoje', trzeba to troszke inaczej napisac i zaprojektowac, nie bede wchodzil w szczegoly, ale dopiero wtedy oba rdzenie beda rownoczesnie zajmowac sie roznymi watkami W JEDNEJ CHWILI CZASU i de facto naraz zrealizuja dwa zadania miast czekac az jeden rdzen po kolei wykona oba watki, scislej to procek wtedy dzieli sie na dwoje jednakze w jednej chwili wykonuje tylko jedna operacje i przeskakuje pomiedzy watkami, bo tak sie dzieje gdy mamy tylko jeden rdzen, wtedy aplikacja wielowatkowa wydajnoscia nie rozni sie od tej wspomnianej na poczatku tego wywodu :)

dla tych co zastanawiaja sie, dlaczego gears of war i ogolnie engine unreal3 smiga na xbox360 juz calkiem sporo czasu a na pecetach cisza, to wszystko dlatego ze napisany jest wlasnie z mysla o wielu rdzeniach (xbox360 ma trzy, ps3 bodajze siedem), to po prostu wymaga po pierwsze innej metodyki myslienia i projektowania aplikacji a po drugie mozliwosci sprzetowych typu wiele rdzeni, ktore na pc dopiero raczkuja, bo geforce chyba lepsze sa niz uklady z xboxa, wiec to niekoniecznie kwestia cieniackich kart graficznych ( engine unreal3/gears of war startowaly razem z konsola )

koniec. kropka.

ps. ja mysle czy nie poczekac az standardem bedzie quad core, bo konsole juz pare lat maja kilka rdzeni a intel wpycha c2d po kosmicznych cenach, czysty marketing, $$$$$$$$$ pozniej wejda quady znow beda dolary i tak to sie kreci, pieprzony monopol i kontrola rynku przez swiatowych potentatow

Offline _KaszpiR_

  • Sztab Generalny
  • Towarzysz broni
  • Posts: 907
  • Honor: +4/-0
    • View Profile
    • http://hlds.pl
Dwa rdzenie
« Reply #3 on: 10 August 2007, 20:06:20 »
no nie do konca
aby program obslugiwal dwa albo wiecej procesorow to musi byc napisany na watkach, a aktualnie chyba istnieje kilka gier ktore to potrafia, a jak juz potrafia to czasem to im nie wychodzi na dobre (vide quake3  w smp potrafi swirowac).

dopiero unreal3 jest wielowatkowy, wiec sobie troche poczekamy.


ogolnie to jak dopalasz gre to uruchamianych jest kilka watkow w czym jedne to gra a pozostale to wykorzystanie fukcji reszty systemu - dostep do dysku i karty grafiki - i tutaj system robi tak ze gre wciska na jeden procesor a reszte na drugi, dzieki temu mamy lepsze wykorzystanie calosci.

ja mam core2duo i smiga rewelacyjnie w wielu apliakcjach, ale ekstra rdzen daje o sobie znac jak mamy kilka programow uruchomionych - nie ma takich przyciec - np moge renderowac film i grac jednoczesnie bez wiekszych problemow - wazne jednak aby miec przy tym maksymalnie szybkie pamieci ram, no i poza tym ramu nigdy za malo.

co do twojego kompa, polecam ten link
http://forum.purepc.pl/index.php?s=&showtopic=168134&view=findpost&p=1790179

po drugie - wciskaj maksimum kasy w BARDZO DOBRA plyte glowna - to 80% dobrego kompa, ja polecam asusa
ja bym wzial slabszy procesor, aktualnie mam 6300 1.8ghz podkrecony na 2.8GHz i jest cacy, nie wiem jak sie kreca inne core ale wiem ze 6300 wdeptuje w ziemie
jesli grasz w rozdzielczosciach powyzej 1280x1024 to tyle ramu na karcie gfx ci styknie, jesli nie, to szkoda kasy - lepiej poszukac czegos mniejszego i dokupic silent cooling, bo wentylator boxowy z prockow intel to demon glosnosci. Ogoglnie to karty z obsluga dx10 to jak na razie troche drogie a dx10 nie wymiata (ostatnie raporty wskazuja ze gry z dx10 dzialaja o 50% gorzej niz bez niego), poza tym jescze gry nie wykorzystuja maksimum dx9 ;)

core quadro - na razie za drogie.
osoba wyzej powiedziala ze intel cisnie kase na core - na pewno na tych najdrozszych bo ludzie placa chora kase a byle wieksze czstotliwosci (a zauwaz o ile podkecilem procka). quad core jescze sie nie rozwinal na dobre ale to sie nada dla ludzi co maja renderingi oraz serwery - w pracy domowej 1 core styknie a 4 to bedzie duzo mocy niewykorzystanej.

jesli chca ci wcisnac viste to ci powiem ze masz za slabego kompa ;) - bierz windows xp.
prawde powiedziawszy to microsot wpierdala na sile viste po to aby wszyscy siedzieli na ich systemie kotry szczerze to kuleje i ma problemy z dzialaniem i wpierdala zasoby jak dziki przy podstawowych funckjach.

wujek|T3N54MC024W523

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #4 on: 10 August 2007, 20:14:43 »
heh Kaszpir chyba pisalismy rownoczesnie:) niezly przyklad multi-threadingu :D

Offline _KaszpiR_

  • Sztab Generalny
  • Towarzysz broni
  • Posts: 907
  • Honor: +4/-0
    • View Profile
    • http://hlds.pl
Dwa rdzenie
« Reply #5 on: 10 August 2007, 20:18:57 »
raczej clusteringu ;)

wujek|T3N54MC024W523

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #6 on: 10 August 2007, 20:21:27 »
tyż może być;)

Raiden

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #7 on: 10 August 2007, 21:48:57 »
Ciekawe ciekawe ;) Żadko bywa by ktoś się aż tak rozpisywał na krótkie pytanie ^^ Dzięki wam. Potrzebowałem odp. bo już jutro kupuję nowy komputer.

wujek|T3N54MC024W523

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #8 on: 10 August 2007, 22:12:33 »
chyba można bez zbednej pruderii stwierdzić, że w skali kosmosu, od czasu do czasu takie rzeczy po prostu sie zdarzają ;)

wp4pl

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #9 on: 11 August 2007, 17:30:06 »
ja mam procka
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4000+
i niemam zadnych problemów z grami w tym z RO

Offline _KaszpiR_

  • Sztab Generalny
  • Towarzysz broni
  • Posts: 907
  • Honor: +4/-0
    • View Profile
    • http://hlds.pl
Dwa rdzenie
« Reply #10 on: 12 August 2007, 16:08:10 »
http://www.istartedsomething.com/20070808/direct3d-101-siggraph/
http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=07/08/11/0524250&from=rss
co to oznacza?
ano to ze aktualne karty z obsluga dx10 nie beda kompatybilne z dx10.1 ktory wyjdzie z servicepackiem do visty

czyli... ten kto kupil wypasiona karte z dx10 wyrzucil pieniadze w bloto ;D

GoNzO

  • Guest
Dwa rdzenie
« Reply #11 on: 12 August 2007, 22:09:22 »
czyli pozostaje tylko czekać na karty kompatybilne z dx10.1? (miałem w tym tygodniu jechać po kompa)

Offline _KaszpiR_

  • Sztab Generalny
  • Towarzysz broni
  • Posts: 907
  • Honor: +4/-0
    • View Profile
    • http://hlds.pl
Dwa rdzenie
« Reply #12 on: 12 August 2007, 22:41:11 »
no to moze tak ci wyajsnie:
masz do wyboru kupic sredniej jakosci telewizor co juz ma technologie troche stara ale wiadmomo co sie po nim spodziewac - bedzie dosc tani -  czyli karty  obslugujace dx9 jak np nvidia 7950.
mozna kupic aktualnie wyczesany model telewizora ktory niestety w przeciagu pol roku nie ebdzie w stanie dzialac z nowo nadawanymi kanalami telewizji bo sie zmieni standard. na chwila obecna dziala ale za pol roku moze juz nie dzialac tak jak powinien. kosztuje kupe kasy - karty dx10 jak nvidia 8800.

za pol roku pojawi sie nowa linia kart grafiznych ktore beda kompatybilne z dx 10.1 - wtedy wszstkie atkualne karty potanieja, a najdrozdze znowu beda te z obsluga dx10.1.


Jak teraz kupujesz grafike i bedziesz siedzial na dx10 czyli na viscie to wydasz kupe kasy i bedziesz musial zmienic karte grafiki. kart co obsluguja dx10 jest pewnie z 8 na rynku, bo wiekszosc jescze ciagne na dx9. Wiec aktualnie kupno karty graficznej obslugujacej dx10 jest strata kasy. I tak trzeba bedzie wymienic grafike, ale lepiej juz ja wymenic na cos co bedzi w pelni kompatybilne.


na twoim miejscu kupilbym cos z serii 79xx, a kase jaka zostanie zachomikowal na potem albo wydal na kupienie lepszych czesci na chwile aktuana, np lepszy zasilacz (na przyszla karte graficzna) czy tez chlodzenie oraz ram