10
« on: 24 May 2012, 19:53:09 »
Wybaczcie, ze nie przeczytalem 10 stron wątku, widzialem moze kilka postow, ale chcialbym sie odniesc do postu Aposa.
Tak, trzeba stawiac wysoka poprzeczke deweloperom, ale niestety prawa rynku sa bardzo brutalne - szczegolnie w stosunku graczy...przez samych graczy.
Aktualnie jakikolwiek produkt jaki ma wyjsc ma na siebie zarobic, a to oznacza, ze trzeba dotrzec do jak najwiekszej liczby graczy - to oznacza specyficzne przygotowanie gry pod ogół, a nie elitę. Jak wiadomo ogół stanowia niedzielni gracze, którzy chcą odpalic konsolę, pozabijac i miec akcje 'lol wooowww omg patrz jak go zabilem' i nastepnie wylaczyc komputer po godznie. To oznacza, ze taki gracz powinen w miare od razu wiedziec co sie w grze dzieje - chodzi o interfejs, wyglad, feel gry itd. Dopiero jak sie czlowiek troche zaznajomi to zacyzna doceniac takie aspekty gry jak gameplay.
Niestety aktualnie gracz chce miec opcje ze kogos szybko zabije (czyli kto ma wiekszy refleks) a nie kto lepiej mysli - bo ludziom sie po pracy nie chce myslec. Oczywiscie co innego zaawansowani gracze, ktorym zwykle strzelanki nie starczaja, ale to naprawde margines.
Druga sprawa to tzw oczekiwania graczy, ktorzy czekaja na druga czesc gry. Niestety wielokrotnie jest tak, ze ludzie ktorzy grali w jedynke placza ze dwojka nie przypomina jedynki, ew nie przypomina tytulu na ktorym dana gra jest bazowana. Tak bylo z Brinkiem - wszyscy czekali na to ze to bedzie remake ET - masa ludzi ktora sie tak szybko zmyla jak pojawila. W Brinku jeszcze bylo kilka elementow bardzo irytujacych - troche za kolorowe i pokrecone mapy - nie byly one ulozone w sposob intuicyjny - w efekcie, wielu poczatkowych graczy bieglo w inna strone niz trzeba bylo.
Trzecia sprawa - doswiadczeni gracze rozprawiajacy sie z nowymi. Niestety, tak to jest, ze jesli ktos gra w dana gre powiedzmy 3 miesiace i spotyka kolesia co gra miesiac, to bedzie go skutecznie rozwalal bo przewaznie juz sie zna tak dobrze mape ze wiadomo gdzie ktos wyjdzie. A sami wiemy ze nadmiar porazek nie zacheca do starania sie jeszcze bardziej.
Czwarta - koledzy. Znane jest to ze jak koledzy graja w gre to 'ja tez kupie' i gramy razem. Bardzo czesto dzieki temu sprzedaje sie gre 10 osobom, z czego de facto potem gra 4 bo reszcie sie nie spodobalo.
Piąta - ludzie się starzeją. Zmienia im sie percepcja, zainteresowania, szukaja czegos innego. A to oznacza ze niekoniecznie chca grac w prawie to samo drugi raz.
Szósta - development gry jest trudny i staje sie coraz trudniejszy, albo studio ma coraz mniej czasu na jego rozwijanie z powodu wydawcy ktory cisnie na wydanie gry. Czy ktos pamieta jakim badziewiem bylo BFBC2 jak wyszedl? Toz to co bylo na plycie w pudelu bylo tak niedopracowane, ze az dziwie sie ze ludzie wytrzymali do patcha. Do tego dochodza rozne konfiguracje sprzetowe itd, i jesli chce sie trzymac support np dla Windows XP to to znacznie zwieksza ilosc bugow z jaka trzeba walczyc. Moim zdaniem to co DICE zrobilo czyli DX11 required jest zle i dobre zarazem - zle dla masy graczy, dobre bo zmusila ludzi do upgrade.
Siódma - konsole. Jesli studio ma byc uznawane za dobre to niestety aktualnie musi miec w ofercie wydawanie gier na konsole - takie zachowanie wymusili wydawcy gier. Zobaczcie taki Crytek, z początku PC only, ale juz Crysis 2 byl na wszystkie trzy platformy. A wiemy czym sie konczy tworzenie gier na konsole - gra na pc robi sie zbyt prosta, czesto jest chamskim portem z konsoli, bo to co wychodzi na konsole musi byc dopracowane w dniu wydania na plyte (poza tym latwiej sie to rozwija bo konsole maja 3 wersje a nie milaird jak pecety). Press X to do anything.
Apos wspomnial o swietnych tytulach, ktore zaczynaly od tego, ze byly projektami niezaleznymi. Ale zobaczmy co sie stalo jak ktos chcial sie tym zainteresowac lepiej - przyklad America's Army 3, ktora byla mega niewypalem w stosunku do dwójki.
Aktualnie aby gra zyla to musi byc w nia wpompowane albo mase kasy w bajery (battlelog na bf3), albo musi byc cos w rodzaju play for free (jak teraz coraz wieksza ilosc gier), albo musi miec dobre SDK aby ludzie zaczeli kombinowac.