Bruce Culver, PzKpfw IV In action, ISBN 0-89747-045-1Str. 27
"All ausf F2's were built with the single baffle globular muzzle brake, and to prevent confusion in reffering to long and short gunned vehicles, all ausf F's retaining the short L/24 KwK were desingeted PzKpfw ausf F1."
Str. 29
"The major changes in the ausf G were the introduction of the double baffle muzzle brake on the KwK40, and elimination of two turret forward side vision ports and the turret front port on the right side (for the loader). In addition, the signal ports were removed from the driver's and R.O.'s hull deck hatches. The ausf G formerly at Bovington, now in Germany, is non standard in that while having a G hull and the later muzzle brake for the KwK 40, it has and F1/F2 turret and also has signal ports in the hull top hatches. This is most likely the result of parts shortages during manufacture or rebuilding or repair of the vehicle later."
Janusz Ledwoch, Panzer IV, Warszawa 1993Str. 14
"Kolejną wersją wielkoseryjną były czołgi Ausf G. Najistotniejszą różnicą w budowie armaty było zastosowanie w miejsce hamulca wylotowego z pojedynczą komorą hamulca dwukomorowego. (...) Inne modyfikacje dotyczyły budowy wieży, wyeliminowane dwa otwory obserwacyjne umieszczone po prawej stronie wieży. Zmodyfikowano kadłubowe włazy kierowcy i strzelca telegrafisty."
Andrzej Zasieczny, Czołgi II wojny światowej, Warszawa 2005Str. 38
"Wersja G różniła się od wersji F2 jedynie szczegółami, Zmieniono konstrukcje m.in. hamulca wylotowego armaty, włazów kierowcy i strzelca-radiotelegrafisty. "
Mariusz Skotnicki, Czołgi średnie Pz. Kpfw. IV Ausf. F1 i F2, w: Nowa Technika Wojskowa numer specjalny 7Str. 57
"4 kwietnia 1942 r. pierwszy egzemplarz czołgu Pz. Kpfw IV z nową armatą zaprezentowano Adolfowi Hitlerowi w Berlinie. Zamontowano, ją podkreślamy w identycznej wieży jak w wersji F1. Zmieniono jednak jarzmo armaty i wyposażono ją w jednokomorowy hamulec wylotowy. (...) Gwoli ścisłości można wspomnieć, że według niektórych publikacji ostatnie z wyprodukowanych egzemplarzy ausf. F2 mogły już mieć montowane wieże czołgów wersji G"
Jednak nic nie wspominają żeby oprócz wieży miały dwukomorowy hamulec wylotowy, także nadal klasyfikują tego typu składaka jako F2 .
Ogólnie pojazd zapowiadany do RO:HoS wygląda na dziwnego składaka. Jako że brak ścian wieży na rysunkach w wiadomości na stronie głównej uniemożliwia jej oględziny, posłużę się kadrem z "Never surrender trailer" (1:19)
Widzimy na nim czołg wyposażony w jednokomorowy hamulec wylotowy jak w F2. Brak otworów sygnalizacyjnych w włazach kierowcy i radiotelegrafisty w kadłubie niczym w seryjnym G, choć tu może być wina w niskiej jakości filmu i mojego screena, na skanach przestawionych w newsie je widzimy, co jednak bardziej przekonuje, że kadłub jest od F2. I dziwną wieże, której brak przedniego otworu obserwacyjnego wskazuje na seryjny Ausf G, jednak jego obecność w prawej przedniej stronie wieży wskazuje na model F2.
Dla ciekawostki zobaczmy jak czwórki ausf. F2 i G zostały przedstawione w Red orchestra: Ost Front 1941-1945. Widzimy, że oba wozy posiadają w na froncie wieży na prawo od uzbrojenia przedni otwór obserwacyjny, w F2 również przedni boczny. Jedyną różnicą, którą łatwo można dostrzec na obrazkach są armaty. W opisanym jako Ausf G widzimy wyraźnie dłuższą lufę (KwK 40 L/48 ) z dwukomorowym hamulcem wylotowym, gdy tymczasem w opisanym jako F2 widać charakterystyczny kropelkowy kształt hamulca. Można przez to sądzić, że decydującym dla twórców gry w kwestii nazwania jednego czołgu F2 był właśnie ciągle przeze mnie wspominany charakterystyczny hamulec wylotowy. Dziwne, że skoro tak jak uważasz kilkaset pierwszych wersji G miało go takiego samego, to nie nazwali tego czołgu jako "early (wczesny) ausf G" tylko po prostu "F2".
F2
G
Dziękuje, to tyle z mojej strony.